Pengikut

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia

Rabu, 12 Januari 2011

Menu Kegemaran Family saya


PAPRIK CAMPUR

Menu yang agak mudah untuk disediakan. Yang penting rasanya Umphhh...sedappp. Menu ni kalau dihidangkan bersama nasi panas2...memang menyelerakan...Terima kasih kepada Mak Yong pemilik asal resepi ni.Saya ni memang suka sangat mencuba resepi yang terdapat dalam internet ni. Dah banyak resepi yang saya cuba...hasilnya memang tidak mengecewakan. Tapi biasalah bila tiba masa nak memasak..ade jer bahan2 yang tak mencukupi dalam peti ais. So masa jer lah apa yang ada.

Bahan-Bahannya:

1/4 daging ayam - dipotong kecil
8 ekor udang sederhana besar
8 ekor sotong sederhana besar
4 ulas bawang merah - ditumbuk kasar
1 labu bawang besar - di hiris nipis
3 ulas bawang putih - ditumbuk kasar
2 batang serai - dititik
2 biji buah tomato - dipotong 4
5 biji cili padi - di tumbuk
2 helai daun limau purut
bunga kobis, kacang panjang,karot dan jagung muda.
sos tiram,sos cili dan kicap manis
sedikit bahan perasa
Garam secukup rasa

Cara menyediakannya:

1. Panaskan kuali..masukkan bawang merah, bawang putih dan cili yang ditumbuk.Tumis hingga wangi dan agak keperangan sedikit.

2. Masukkan ayam..kacau dan biarkan sekejap hingga ayam nampak kecut sedikit. Masukkan
masukkan udang dan sotong.

3. Masukkan sos cili,sos tiram ,kicap manis, garam secukup rasa,bahan perasa, serai, daun limau
purut dan sayur-sayuran

4. Bila dah mendidih masukkan bawang besar dan buah tomato.






Sambal tumis ikan bilis merupakan salah satu menu kegemaran anak saya. Kalau dah tak tahu nak masak apa...inilah menu yang saya buat bagi bagi melengkapkan hidangan kami sekeluarga.
Ingat masa zaman kanak2 dulu...kalau musim hujan, mak mesti rebus ubi kayu cicah dengan sambal tumis...Perghh!!!..sedappp...tah hengattt.
Sesekali cicah dengan kelapa parut...tapi pada saya lah..makan ubi rebus dengan sambal tumis lebih sedap...maklumlah org Melakakan..




Sambal Tumis Ikan Bilis

2 ulasan:

  1. wah sedapnyer... mcm nak buat gak resepi nnt.

    join ga opismate yek

    http://akmafaizal.blogspot.com/2011/01/opismate-giveaway.html

    BalasPadam
  2. hai akma...akak sukalah dengan blog akma..Banyak yg perlu akak belajar...maklumlah masih baru dgn blog ni.

    BalasPadam